НА ЛІНІЇ СТАРТУ: збираємо dream-team до високого сезону

Кінець весни одночасно є початком гарячої пори для готельно-ресторанної сфери. Принаймні саме в цей час різноманітні заклади починають активно розміщувати вакансії, щоб укомплектувати штат та у всеозброєнні зустрічати потік гостей: чи відпочивальників у курортних зонах, чи городян, які забігли на келих-другий просекко після роботи. Розповідаємо, як же зібрати й утримати dream-team у готельно-ресторанній сфері

«ДВА ВАЖЕЛІ УПРАВЛІННЯ ЛЮДЬМИ: ОСОБИСТА ВИГОДА І ГРОШІ»

Які б суперечки про особливості мотивації представників різних поколінь не вели, талмуди про способи завоювати серця пошукачів усього світу не писали, один факт залишається безперечним – головне, що привертає кандидатів різного віку і сфер, — гідний розмір оплати праці. Які ж були зарплатні амбіції пошукачів у готельно-ресторанній сфері в 2019 році?

  • У кожному десятому резюме (10 %) зустрічалося побажання отримувати до 7 600 грн. Переважно в цій категорії фігурують резюме офіціантів, барменів, працівників кухні.
  • Рівно в половині CV (50 %) пошукачі розраховували отримувати від 7 700 до 15 100 грн. Тут теж превалюють офіціанти та бармени, а також адміністратори закладів, фахівці з розміщення та обслуговування гостей, кухарі.
  • У 18 % резюме вказувалася сума від 15 200 до 22 700. Абсолютні лідери цієї категорії — адміністратори й управляючі, меншою мірою представлені кухарі, фахівці з продажу туристичних послуг і організації туристичних продуктів.
  • 13 пошукачів зі 100 мали намір отримувати від 22 800 до 30 300 грн, у 3 % резюме йшлося про заробітки від 30 400 до 37 000 грн, а ще 6 % пошукачів були не згодні отримувати менше, ніж 38 000 грн.

Ось тут ми й натрапляємо на першу проблему – очікування пошукачів ідуть трохи в розріз із пропозиціями роботодавців. Ситуація ця, на жаль, була загальною для всього ринку праці, але це не применшує її значущість (діаграма). Так, наприклад, у 2019 році абсолютна більшість (51 %) закладів готельно-ресторанної сфери декларували готовність платити співробітникам зарплату в діапазоні від 6 600 до 13 200 грн, трохи більше чверті (28 %) – до 19 900 грн, ще 12 % – до 26 500 грн, і тільки 9 % роботодавців розглядали кандидатів з оплатою понад 26 600.

Хорошою новиною для пошукачів, незважаючи на те, що їхні запити трохи вищі, ніж пропозиції роботодавців, була позитивна динаміка в питаннях оплати праці в готельно-ресторанній сфері. Динаміку її зростання можна прослідкувати на гістограмі 1. За 2019 рік рівень пропонованих зарплат у цій галузі зріс на 14 %. Причому аналіз динаміки за рік свідчить про те, що найбільше зростання оплати праці було якраз влітку — в розпал сезону. А наступний стрибок спостерігався в другій половині осені — коли почався бізнес-сезон і остаточно закінчилися відпускні роз’їзди.

Зарплатні пропозиції готелярів у 2019 р.
Діаграма. Зарплатні пропозиції готелярів у 2019 р.

А ЩО КРІМ ГРОШЕЙ?

Повернемося до питання мотивації. Кар’єрний аналітик Ден Пінк під час виступу на TEDGlobal 2009 розповів про дослідження LSE (Лондонської школи економіки). Там проаналізували 51 компанію, в яких платять співробітникам тільки за результативність, і дійшли висновку, що фінансові стимули можуть негативно вплинути на загальну продуктивність праці. Чому це відбувається? За словами Дена, «встановлені й відрегульовані види робіт лівої півкулі... стало досить легко передоручати в інші країни, стало легко автоматизувати. Комп’ютер зробить вам це швидше. Постачальники з країн з низькою оплатою праці зроблять вам це дешевше. Набагато важливіші стали види робіт правої півкулі, де закладені здібності до творчості й абстракції». У зв’язку з цим Ден робить три висновки:

Динаміка зарплатних пропозицій із вакансій у 2019 році*
Гістограма 1. Динаміка зарплатних пропозицій із вакансій у 2019 році*
  • Типові для ХХ століття винагороди, ті самі стимули, які вважаються невід’ємною частиною вміння вести бізнес, працюють, але тільки в гранично вузькому діапазоні умов.
  • Ті ж винагороди типу «якщо... то...» часто гублять творчість.
  • Секрет високої продуктивності не в системі нагородження і покарання, а в невидимому внутрішньому двигуні. Прагненні створювати речі заради них самих. Прагнення творити щось, тому що це важливо.

Чи змінилося щось із 2009 року, коли прозвучала ця промова? Очевидно, що так. Процеси автоматизації та роботизації міцніше увійшли в наше життя. А значить, роль нематеріальних мотиваторів ще більше зросла.

ТОП-10 критеріїв вибору роботи 
Для студентів
Таблиця. ТОП-10 критеріїв вибору роботи для студентів

Тут важливо розуміти, що на пошукачів різних категорій потрібно впливати по-різному. Те, що буде резонувати неодруженому мілленіалу, не буде цінним для сім’янина — представника покоління X.

Припустимо, цільова аудиторія ваших вакансій — студенти. Спільне дослідження Academy DTEK та hh.ua | grc «Формула поколінь: Цінності і Мотиви сучасних генерацій» показало, що для них, як і для всіх категорій респондентів, під час вибору роботи важливим є розмір оплати праці (але меншою мірою, ніж для інших), швидкий кар’єрний старт, нові знання тощо (таблиця). При цьому тільки студенти в своєму ТОП-10 зазначили, що для них важлива нерутинність завдань, з якими їм доведеться мати справу.

ДІЮЧИ НА ВИПЕРЕДЖЕННЯ

Припустимо, що й зарплату ви готові платити цілком собі конкурентоспроможну, і всілякі програми кар’єрного зростання молодим студентам надаєте і робите багато іншого, щоб бути привабливим роботодавцем. Чи означає це, що тільки-но ви розмістите вакансію, на неї буде шквал відгуків? На жаль, ні. У пошукачів є своя «сезонність» — періоди, коли вони мобільніші й відкриті до нових пропозицій про роботу, і періоди, коли активність у питанні розміщення вакансій помітно знижується.

Динаміка розміщення резюме в готельно-ресторанній сфері в 2019 році*
Гістограма 2. Динаміка розміщення резюме в готельно-ресторанній сфері в 2019 році*

Природно, що високі сезони в роботодавців і пошукачів можуть не збігатися. Тому є сенс мати в запасі пул пошукачів, які потенційно зацікавлені в роботі за вашою пропозицією.

Так-от, динаміка розміщення резюме свідчить, що в 2019 році в готельно-ресторанній сфері було три основні хвилі «міграції» співробітників: у червні, вересні і наприкінці року (гістограма 2). У червні, наприклад, підвищується активність студентів, які здали літні сесії і готові вийти на ринок праці. А вересень — у принципі достатньо традиційний період звільнень персоналу. Головною причиною звільнення з попереднього місця роботи в цей час може бути, крім усього, і вплив поствідпускного синдрому. Також багато працівників можуть навмисно відкладати написання заяви за власним бажанням, щоб отримати законну оплачувану відпустку, адже на новій роботі вона передбачається не скоро.

Загалом, підготовка до високого сезону в готельно-ресторанній сфері — процес важливий і трудомісткий. Він вимагає й розуміння цільовою аудиторією своїх вакансій, і адаптації свого EVP (Employee Value Proposition — ціннісної пропозиції співробітнику) під критерії вибору роботи цієї аудиторії, і загального розуміння тенденцій на ринку праці. Але це того варте. Якщо вам вдасться зібрати й утримати той самий горезвісний dream-team, то всі вкладені в цей процес ресурси повернуться вам сторицею.