ГОТЕЛЬНА АНІМАЦІЯ: монетизація розваг

Перше, з чим асоціюється слово «аніматор» — це веселі клоуни, які розважають дітей під час дитячих днів народження, різноманітних свят. Дехто згадає розважальників під час подорожі на круїзному морському лайнері, а декому вони знайомі по відпочинку в курортних готелях на узбережжі Туреччини та Єгипту. В українських готелях це явище скоріше виняток, ніж правило, хоча анімація може бути додатковим магнітом залучення доходу

Анімаційний вектор

Напередодні закінчення карантину спадає на думку народжений під час нього анекдот. У батька родини питають:

— Який варіант проходження карантину ви б обрали: варіант А — провести його вдома з родиною… Варіант Б.

— Точно, варіант Б! Б!

Звичайно, це жарт. Але в будь-якому жарті — лише частина жарту. Коли родина виїжджає на відпочинок разом, бажання відпочити виникає у всіх її членів. А інколи навіть — один від одного. Тим більше після такого тривалого періоду спільного перебування в обмеженому просторі. І якщо вже родина планує кудись їхати влітку, бажання відпочити дітям від батьків, а батькам від дітей стає в цьому сезоні особливо актуальним. Слід взяти це на замітку. Пропозиція розважальних заходів під час відпочинку для стомлених тривалим дефіцитом спілкування гостей в цьому році буде особливо актуальною. Готельна анімація набуває більшого значення. Але почнемо по порядку.

Що ж таке «анімація» взагалі? Термін «анімація» походить із латині (anima — душа) та французької (animation — оживляти). Визначаючи термін готельної анімації, можна образно сказати, що це оживлення відпочинку гостей готелю. Таким чином, готельна анімація — це комплекс розважальних, оздоровчих, освітніх, пізнавальних та інших заходів, які спрямовані на організацію та проведення змістовного дозвілля гостей, підвищення іміджу готелю, залучення нових потенційних гостей та отримання додаткового доходу.

Анімаційні заходи з гостями можуть проводити і працівники готелю (штатні, або працюючі за угодами), і залучені аніматори або працівники агентства, яке надає послуги аніматорів.

Зважаючи на майже відсутність попиту з боку готелів на таких працівників, централізованої підготовки фахівців саме за такою спеціальністю немає. Штатних працівників-аніматорів у готелях також не знайти. Тому варіантів небагато (водночас є великі перспективи — ред.). Це або окремі ентузіасти-одинаки, або працівники спеціалізованого агентства. До речі, агентства, які спеціалізуються на анімації в Україні, переважно надають послуги аніматорів для дитячих свят, днів народження, переважно локально, в своїх місцях. Зазвичай це один із напрямків діяльності ivent-агенцій. Але готельна анімація має свою специфіку та вимагає інших підходів.

Низький попит на готельних аніматорів передусім продиктований сезонністю готелів, у яких відпочивають гості з дітьми. По-друге, готеляри з різних причин не приділяють цьому виду послуг належної уваги. Тому й пропозиція на ринку мізерна. Водночас, на прикладі інших країн, цей напрямок дуже перспективний. В Україні ж такий напрямок, як готельна анімація, зараз існує тільки в теорії. В профільних навчальних закладах слухачам надають лише загальне уявлення про цей напрямок діяльності. Але без підкріплення практикою та відсутністю замовлень із боку готелів немає й відповідної пропозиції, хоча на ринку вже формується такий попит.

Аніматор для готелю

Отже, якщо ви вирішили розвивати анімаційну послугу в своєму готелі, крім вас станом на сьогодні ніхто це краще не зробить. Тому прислухайтеся до наших рекомендацій. Головне — треба відійти від стереотипу аніматора на дитячих святах. Усвідомте для себе, що готельний аніматор — це не веселий дурень у яскравому костюмі, який будь-що повинен розважати дітей. Він представляє ваш готель, тому повинен відповідати цілому переліку вимог. Звісно, у вас можуть бути свої вимоги, але головні з них такі:

  • охайний зовнішній вигляд;
  • грамотна мова;
  • ерудиція;
  • врівноваженість;
  • вихованість;
  • відсутність схильності до зловживання шкідливими звичками;
  • доброзичливість;
  • порядність;
  • вміння налагоджувати діалог із незнайомими людьми.

Де ж знайти такого золотого працівника? Найчастіше такого кандидата на літній сезон (хлопця чи дівчину) можна знайти в студентському середовищі, краще старшокурсників педагогічних або інших гуманітарних навчальних закладів. Хорошими кандидатурами можуть стати молоді вчителі, які на час літніх канікул можуть суміщати відпочинок із роботою. Але це варіанти тимчасові. Звичайно, доцільніше домовлятися з працівником, який готовий приділити роботі весь сезон.

Тетяна Незвещук-Когут, кандидат економічних наук, доцент, завідувач кафедри технології і організації ресторанного господарства Чернівецького торговельно-економічного інституту

Київського національного торговельно-економічного університету, розказує про запити до навчального закладу з приводу працевлаштування саме аніматорів: «Так, звісно є запити!! І варто зазначити, що вони надходять як від вітчизняних готелів, так і від закордонних.

Наші студенти, вже під час навчання користуються високим попитом щодо подальшого працевлаштування. І вже після першого курсу мають змогу під час виробничої практики (стажування) сезонно працювати на різноманітних посадах — портьє, кухаря, офіціанта, покоївки і аніматора зокрема».

«Найбільше запитів на посаду аніматора, — продовжує Тетяна, — надходить із курортних готелів Туреччини. Серед вимог до претендента переважно виділяють не кваліфікаційні та професійні характеристики, а особисті якості та знання англійської мови. Передусім — це фізичний стан здоров’я, приємна зовнішність, висока відповідальність і здатність до комунікації. Працевлаштування відбувається під час курортного сезону і триває здебільшого з початку травня до кінця жовтня.

Мені надзвичайно приємно згадувати випадок, коли наш студент, працюючи аніматором, під час виробничої практики врятував життя дитині, яка впала в басейн. Це ще раз підтверджує важливість і необхідність відмінної фізичної підготовки та високу відповідальність особи, яка обіймає посаду аніматора».

Хочеться сподіватися, що тимчасова недоступність закордонних курортів зіграє на користь українським готелярам і вони звернуть увагу на спеціалістів-аніматорів. А поки, за словами Тетяни Незвещук-Когут, випускники ЧТЕІ КНТЕУ, які здобули освітні ступені магістра чи бакалавра, наразі не працюють на посаді готельного аніматора. Пройшовши протягом навчання у закладі вищої освіти виробничі практики, зокрема закордонні, вони здебільшого обіймають керівні посади середньої та вищої ланок готелів, готельно-ресторанних комплексів, закладів ресторанного господарства як в Україні, так і за кордоном.

«Для якісної підготовки майбутніх працівників готельно-ресторанної сфери нашим навчальним закладом залучаються стейкхолдери — керівники закладів готельно-ресторанного господарства Буковини та студенти, які проходили закордонну практику, — пояснює Тетяна Незвещук-когут. — Таким чином, під час підготовки фахівців ми враховуємо позицію держави, думку науковців і фахівців-практиків, а також «сигнали» вітчизняного ринку праці та передовий практичний досвід, який наші студенти отримували під час проходження закордонної практики у висококомфортабельних закордонних готелях.

Зазначеними нормативними документами ми керуємося під час розробки робочих програм і дисциплін, які формують знання й уміння у сфері анімаційних послуг, а це — «Готельна справа», «Організація анімаційних послуг» та «Фізичне виховання».

Однак, враховуючи досить швидкі темпи розвитку інновацій у сфері готельного бізнесу, зокрема створення нових еvent-послуг (атракцій, анімацій тощо) кожен викладач змушений адаптовувати наповнення лекційних і практичних занять інформацією щодо різноманітних трендів, нововведень та інновацій у сфері готельного бізнесу світу. Однак, до цього процесу, на мій погляд, повинні долучатися як викладачі, так і студенти. А інформація про новинки та тренди готельного бізнесу може надходити з будь-яких інформаційних джерел».

Окремої професії аніматора в класифікаторі професій немає. Частково спорідненою можна вважати спеціальність режисера масових і видовищних свят, яких готує, наприклад, Київський національний університет культури та мистецтв. Представники цієї професії знають, як провести свято та що для цього потрібно. Як аніматори вони працювати не будуть, але можуть стати організаторами команди, консультантами.

Поради для пошуку

Ефективним джерелом пошуку такого працівника можуть стати соціальні мережі, переважно — Facebook, Instagram, YouTube. Оголошення можна розмістити в текстовому форматі та як відеоролик. У оголошенні текстового формату розмістіть фото локацій готелю. Вони дадуть уявлення можливим працівникам про місце та умови роботи в ньому. Відеоролик для вирішення завдання пошуку працівника буде мати більший ефект. Відтак потрібно зазначити, що до його створення слід поставитися дуже уважно. Майте на увазі, що ці оголошення будуть не тільки інформувати про вакансію. Вони — своєрідна реклама вашого готелю. Треба скласти лаконічний, але точний текст, правильно його начитати, супроводити читання тексту яскравим відео локацій готелю. Наприкінці ролика доцільно розмістити текст вимог до кандидата та контактну інформацію.

Юлія Косенко, власниця консалтингового агентства Horeca Keys, директор з розвитку Сімейного готелю Happy INN

Своїм досвідом пошуку аніматора ділиться «Хороші аніматори — досить цікава і специфічна аудиторія, це творчі люди, тому потребують особливого підходу в управлінні, і це важливо розуміти і на етапі пошуку. Шукати можна скрізь: і через розміщення вакансій, і через спеціальні групи у соціальних мережах, де є аніматори-фрілансери. Але починати в будь-якому випадку потрібно з профілю такого кандидата та описання функцій, які йому потрібно виконувати. Якщо аніматор буде один у готелі, то потрібно шукати досить креативну людину, з творчим підходом і власною програмою, щоб її можна було реалізовувати. Можливо, вам потрібен спортивний аніматор. Їх можна пошукати у спеціалізованих спортивних вузах. Якщо вам потрібна повноцінна анімаційна команда, тоді знайдіть шеф-аніматора з досвідом роботи, зазвичай у них є база аніматорів, яких вони можуть запросити до роботи, і займуться цим питанням самостійно».

Яніна Кавтарадзе (Єгорова), керуючий готелем White House BRG, Коблево

«Аніматор повинен бути старшим 18 років. Мати вищу освіту, досвід у сферах спорту та розваг. Аніматор повинен володіти різними якостями і навичками, які повинні успішно застосовуватися в конкретному випадку. Так, професія аніматора є поєднанням якостей вчителя і психолога, колеги та друга. Він повинен вміти привертати увагу всіх гостей, позитивно впливати на них, вміти їх залучати, об’єднувати, розважати цікавими і привабливими способами».

Для знайомства з кандидатом і оцінки його якостей співбесіду можна провести в онлайн-режимі. Такий формат дозволить перевірити його грамотність, ерудицію, вміння вирішувати нестандартні ситуації. Підготуйте до співбесіди кілька тестових питань. Наприклад, як поводитись із неслухняною дитиною, як провести конкурс, якщо ніхто не хоче брати в ньому участь, і цю ситуацію бачать гості.

Будьте готові відповісти і на запитання кандидатів. Серед головних запитань будуть співвідношення офіційної та неофіційної зарплати та загальний її розмір, тривалість робочого дня, вихідні, умови розміщення, харчування. Для логічного та чіткого формування обов’язків необхідно створити посадову інструкцію, в яку включити ці та інші обов’язкові питання.

Для перевірки креативних якостей аніматора підготуйте тестове завдання. Порівнюючи варіанти його виконання різними кандидатами ви зможете обрати того, хто, на вашу думку, виконав його більш вдало та більш творчо.

Тестовим завданням може буде підготовка сценарію для цільової аудиторії — ваших гостей. Тут постає нове питання — вам треба чітко знати свою цільову аудиторію, щоб знати, за якими інтересами та критеріями аніматор буде створювати програму.

Приклади анімаційних програм

Якщо вам доводилось бувати хоча б на трьох різних весіллях, ви, напевно, знайдете кілька схожих рис. Впевнений, ця схожість буде у конкурсах, які проводив тамада. Взагалі весільні конкурси часто бувають дуже примітивними та навіть вульгарними. Якщо окремі весільні гості в стані напідпитку із задоволенням беруть участь у подібних конкурсах, програми для готелю повинні бути ретельно продумані та виважені. Вони не можуть бути повтором знайомих гостям (особливо за весіллями) програм, у них немає місця для примітивних ходів. А якими взагалі можуть бути готельні анімаційні програми?

По-перше, вони суттєво відрізняються за об’єктами анімації:

  • для дітей,
  • для дорослих,
  • для родин,
  • для пар,
  • інше.

За великим рахунком, об’єкт анімаційної програми — це ваша цільова аудиторія, узагальнений портрет вашого гостя. Тому, для чіткого формування брифу на створення анімаційних програм, треба усвідомлювати для кого саме та з яким змістом вони потрібні.

«У готель White House BRG ми вибрали анімацію, яка, на нашу думку, підтримувала і підкреслювала якість проживання наших гостей: команду аніматорів для декількох вечірніх шоу, також на весь сезон дитячих аніматорів і DJ. Не треба багато надталановитих аніматорів у готелі, щоб справити незабутнє враження. Добірна, високоякісна анімація готелю — це найкраще рішення, яке забезпечує гостям незабутні розваги під час їхнього перебування» — ділиться спогадами минулого сезону Яніна Кавтарадзе (Єгорова).

Юлія Косенко розказує про діяльність аніматорів у готелі, яким вона керує:

«Головна функція анімаційної команди — створювати настрій, атмосферу. Якщо говорити про курортні готелі, то наявність аніматорів говорить батькам про те, що діти не будуть сумувати, що вони зможуть на деякий час відволіктись від батьків, а ті — отримати час на себе.

Загалом, коли ми формували програму анімації в сімейному готелі Happy INN головним завданням було як раз зайняти дітей так, щоб дати батькам змогу відпочити. Тому і програма вечірньої анімації у нас була досить нестандартна — це була повноцінна двогодинна анімаційна програма з костюмами, танцями, іграми, конкурсами. В цей час батьки могли повечеряти, поспілкуватись і навіть прогулятись до моря. Тут мова йшла про маленький готель на 21 номер, але специфіка того, що ми були вузько націлені на аудиторію з дітьми, то й аніматори розважали дітей і протягом дня майстер-класами, і на пляжі іграми, і звісно ввечері дискотекою.

Коли минулого літа, я як керуючий погоджувала анімаційну програму для готелю на 140 номерів, то головним завданням було щонайбільше локацій із різними видами активностей (ігри в басейні, змагання в дартс, майстер-класи, квести та ін.). Окрім цього, важливо було в деяких активностях задіяти і дорослих, тому ранкова зарядка — це була така собі дискотека на пляжі, де танцювали і дорослі, і малі».

Під час створення програм, залежно від цільової аудиторії, на яку вони розраховані, слід використовувати різні підходи. Те, що буде нормально сприйматися дітьми, може зовсім не сприйматися дорослими. Під час створення програм для дорослих не припустимо ставити їх у незручне становище. Приклад наводить Сергій Мацкевич, відпочиваючий, який часто відпочиває в готелях різних країн: «Коли ми приїжджаємо на відпочинок з родиною, я завжди намагаюся підштовхнути дітей до того, щоб вони брали участь у заходах, які проводять аніматори. Для дітей це дуже корисно. Вони стають розкутішими, долають сором’язливість, навчаються швидко знаходити спільну мову з іншими дітьми. Мені пощастило потрапляти в такі готелі, де для дітей пропонували і фізкультурні, і артистичні конкурси, також ігри на кмітливість.

Аніматори часто проводять конкурси й для дорослих. З одного боку хотілося б розважитися, але мені не дуже хочеться брати в них участь. Невідомо, що це за конкурс, які його умови. Бачив кілька разів, як серйозні дорослі люди погоджуються на участь у конкурсі, а потім виявляється, що вони повинні робити якісь примітивні дурниці. Тому, виходячи з цього досвіду, виглядати посміховиськом перед незнайомими людьми мені не хочеться».

Приклад Сергія підкреслює з одного боку бажання дорослої публіки брати участь в анімаційних програмах, але з іншого боку — висвітлює факт відсутності або неналежної якості таких програм для дорослих.

Дохід і просування

Наявність у готелі аніматорів може допомогти вирішити відразу кілька завдань. Яніна Кавтарадзе (Єгорова) вважає: «Аніматори можуть збільшити відсоток гостей, які повернуться в готель у майбутньому, посприяти збільшенню споживання в готельному ресторані або барі, тим самим збільшуючи прибуток від продажів. Наявність аніматора — це конкурентна перевага на місцевому ринку, вони здатні створювати щасливий і веселий настрій гостей, що істотно впливає на позитивні оцінки і рекомендації готелю. Можна думати про анімацію готелю, як про додаткову маленьку опцію, вишеньку на вершині торта.

Насправді, аніматори готелю — це важлива частина в історії відпусток наших гостей, творці користувацького досвіду, який вирізняє готель у сприйнятті клієнтів, створює у гостей враження про цінності їхнього досвіду в готелі. Анімація дозвілля, — продовжує пані Яніна, — це особливий розділ туризму, що займається організацією дозвілля людей на відпочинку. Аніматор грає з дітьми, організовує спортивні заходи, готує для гостей вечірні шоу. На мій погляд, анімація така ж важлива, як їжа, комфортабельні номери або будь-які інші послуги в готелі. Зараз більшість людей, які зупиняються в курортних готелях потребують можливості розважитися і зайнятися чим-небудь активним із сім’єю або друзями».

Говорячи про економічний ефект, який можна отримати від залучення аніматорів, Юлія Косенко підкреслює: «Прямий економічний ефект відчути важко, але можна відчути результат відсутності анімації там, де вона точно потрібна. Анімація спрацьовує надовго, багато дітей вмовляють батьків їхати туди, де їм сподобалось минулого разу, батьки можуть прийняти рішення їхати повторно в готель, бо там дітям не сумно, та й дорослим є чим зайнятись. Тому наявність анімації додає цінності готельній послузі, створює емоції, які змушують гостей повертатись знову і знову. Тому, можна говорити, що анімація — це частина маркетингу готелю та одна з можливостей збільшити кількість постійних гостей».

Приклад ідеально побудованої анімації в готелі показаний на схемі.

Виважено організована анімаційна діяльність приносить не тільки дохід готелю, вона є ще й своєрідним елементом, гарним інструментом в просуванні готелю. Цікаві програми, яскраві костюми та харизматичні аніматори, з якими хочуть сфотографуватися або зняти відео дорослі та діти. Якщо це так, то поява фото та відео в соцмережах, на сторінках ваших гостей гарантована. А якщо до цього додати ще й спеціально підготовлені місця для фото-відеосесій або пересувні банери з назвою готелю, назву готелю дізнаються інші потенційні гості. Не зайвими будуть і оригінальні сувеніри.

Наявність готельної анімації розширює для гостей пакети пропозицій.

За словами Оксани Гончарової, СЕО міжнародного анімаційного агентства Celebrate Communication, готелі, з якими співпрацює агентство

- включають у пакет послуг готелю всі доступні анімаційні послуги;

- вибірково, на розсуд гостя;

- не включають.

У третьому випадку гість може придбати будь-які послуги окремо вже під час відпочинку в готелі або завчасно. Але ціна окремої послуги в такому випадку буде вища, ніж в разі пакетного придбання. Слід мати на увазі, що така диференційована система анімаційних послуг можлива лише, якщо система анімації чітко організована та працює без збоїв. У іншому випадку будь-яке недотримання до своїх зобов’язань може викликати конфліктні ситуації та появу негативних відгуків гостей. Оксана відзначає, що в останні три-чотири роки збільшується попит на аніматорів серед гостей вікової категорії 55+. Це цікавий тренд, до якого ринок ще не зовсім готовий. Тому треба уважно вивчити вподобання цієї категорії гостей, щоб швидко підготувати для них цікавий анімаційний продукт.

Анна Іващенко, кандидат економічних наук, доцент кафедри МЗЕД, готельно-ресторанної справи та туризму ВНАУ, член асоціації готельних об’єднань України, співзасновниця та business coach школи ресторатора Avocado

Розказала про систему підготовки кадрів у Вінницькому Національному аграрному університеті: «Особлива увага у викладанні дисципліни «готельна анімація» у ВНАУ приділяється ознайомленню з теоретичними основами та практичним досвідом організації анімаційної діяльності на іноземних і вітчизняних підприємствах готельного та туристичного бізнесу, специфіці надання анімаційних послуг і підготовки анімаційної команди. А також залученню уваги керівників і менеджерів підприємств туризму та відпочинку до необхідності впровадження в свою діяльність анімаційних служб і програм, надання підприємствам практичних рекомендацій із організації анімаційних послуг. Особливу увагу в навчальній програмі приділено проєктуванню програм організації дозвілля відпочиваючих — проведенню рухливих ігор для дітей і дорослих.

Якісні анімаційні продукти повинні бути гнучкими. Це досягається щоденним контактом із гостями та врахуванням їхніх побажань. Для формування бази цільових груп в комп’ютерній базі даних служби прийому й розміщення треба систематично оновлювати досьє постійних клієнтів готелю. Крім того, у готелі повинна діяти можливість залучення персоналу в певні анімаційні програми, що надає їм особливого колориту і дружнього, гостинного характеру.

Анімаційні програми значною мірою залежать від розміру готелю, його місця розташування, функціональної орієнтації, наявних можливостей (зокрема за спектром додаткових послуг), а також від професіоналізму й ступеня універсальності тураніматорів, від їхньої професійної підготовки.

У малому готелі анімаційні програми може організовувати одна людина — менеджер анімації, у готелях середнього розміру — служба анімації, а у великих готельних комплексах — спеціалізовані анімаційні центри.

Для відпочиваючих потреба в розвазі стоїть на третьому місці після смачної й різноманітної їжі, комфортабельного й затишного номера. Тому анімація готельної діяльності займає одне з головних місць у структурі готелю і є окремим сегментом підвищення дохідності готелю, що безпосередньо пов’язане з забезпеченням успішного функціонування його на ринку послуг.

Від редактора

Відпочивати в курортних готелях цього року влітку можуть діти та їхні дідусі й бабусі. Щодо останніх — це переважно вікова категорія 50+, тому що батьки, найімовірніше, вже використали свої відпустки в період карантинних заходів. Після зняття обмежень, вони вирушать не на відпочинок, а на роботу. Слід враховувати цей фактор під час планування можливих анімаційних заходів.

Організація готельної анімації — один із ефективних засобів привабливості, підвищення іміджу та залучення гостей у готель. Вона впливає й на позитивну оцінку роботи готелю в цілому. Це своєрідні додаткові послуги клієнтові, мета яких розбудити в ньому позитивні емоції, розширити можливості непрямої реклами, пробудити відчуття задоволеності від відпочинку й бажання приїхати в цей готель ще раз.

Наявність анімаційної служби свідчить про статус готелю. Адже для рентабельної роботи анімаційної команди необхідно мати на його території достатньо комфортабельні зони для проведення анімаційних заходів, дитячу площадку з усіма її атрибутами, басейни та інше. Також потрібне постійне відновлення матеріальної бази — костюмів, декорацій, спортивного й ігрового інвентарю, а це потребує значних коштів, тому анімаційна служба присутня переважно тільки в структурі готелів 4* і 5*.

В останні роки все більша кількість готельних комплексів намагається підняти свій рівень обслуговування саме за рахунок наявності у своїй структурі анімаційної служби. Якщо гість провів свій відпочинок весело й цікаво, він може закрити очі на такі можливі недоліки, як незручності під час розміщення, погані погодні умови».