Пошук ідеального працівника: починаємо з добору

Той, хто давно працює в рекрутстві, добре знає: не буває гарних чи поганих кандидатів, є ті, хто відповідає вимогам вакансії, та ті, хто їм не відповідає

Цікаво, чи прораховував хтось  витрати на пошук, оцінку, наймання та адаптацію працівника? До прямих витрат на розміщення оголошень додайте оплату роботи працівників, що відповідають за добір та оцінку менеджера з персоналу, адміністраторів чи керівників підрозділу; зарплату наставника; витрати на навчання, форму, обіди, інвентар та багато іншого.

Приймаючи в команду нерелевантного кандидата, ми ризикуємо його швидким звільненням. Щонайменше буде втрачено  час та людський і фінансовий ресурс. Значно гірше, якщо ми втратимо залученість, мотивацію дієвої команди. Адже кожне звільнення змушує замислитися тих, хто залишається: в чому причина і чи їхнє це місце. Аби такого не сталося, добирати працівників треба за чітким планом.

1
КРОК

Розробляємо профіль посади

На цьому етапі важливо розуміти:

  • яку роботу виконуватиме працівник;
  • в яких обсягах;
  • як можна виміряти результати його роботи;
  • що компанія готова заплатити йому за цю роботу;
  • скільки таких працівників потрібно та якого саме формату.

Один із трендів ринку праці 2021 року — відійти від шаблонності посад та обмеження функцій працівників. Оптимізація штатних структур у багатьох закладах призводить до того, що більшість працівників виконують розширені функції, які раніше належали кільком посадам. Таким чином, завдання працівників виходять далеко за межі робочої чи посадової інструкції. До прикладу, адміністратор може вести сторінку в мережі Instagram.

Визначити, який саме працівник потрібен компанії, можна, склавши перелік обов’язків за посадою. Для цього у пригоді стане профіль посади (див. форму).

2
КРОК

Модель компетенцій

Сформувавши перелік функціональних обов’язків у профілі посади, ми можемо скласти чіткий перелік компетенцій. Компетенції — це знання і навички, потрібні для виконання конкретної роботи. Їх можна поділити на три основних блоки.

1. Професійні (Hard Skills). До таких компетенцій належать, приміром, знання певних стандартів, іноземної мови, етапів робочого процесу за тією чи тією професією. Їх кандидат здобуває тільки під час роботи, професійного розвитку та навчання. Наразі більшість рестораторів та готельєрів готові приймати на лінійні посади людей з іншої індустрії та без необхідних професійних компетенцій. Вони можуть собі це дозволити, якщо у них є розвинута корпоративна академія та інститут наставників, які зможуть у стислі терміни навчити азам професії.

Цей блок найлегше перевірити на співбесіді, поставивши конкретні запитання, попросивши щось продемонструвати, дати технічне завдання виконати тощо.

2. Особистісно-ділові (Soft Skills). Це компетенції працівника як особистості, приміром, адаптивність, комунікативні навички, стресостійкість тощо. Перечитавши отримувані у відгуках резюме, ви побачите, що вся наша країна комунікабельна, стресостійка та прекрасно вміє працювати в команді. Найчастіше резюме просто завантажується з інтернету та майже не адаптується під особистість. Особистісно-ділові — це ті компетенції, які вже сформовані до приходу у вашу компанію. Ви можете їх підсилити, але з нуля розвивати — занадто тривалий процес для роботодавця, адже йому перші результати потрібні якомога швидше.

Оцінка особистісно-ділових компетенцій — найбільш тривала частина інтерв’ю з потенційним кандидатом. Далі ми розглянемо техніки, що допоможуть максимально оперативно та якісно їх оцінити.

3. Ціннісні. Прикладом таких компетенцій є любов до людей, гостинність тощо. Найважливіший блок! Ці цінності йдуть від власника чи керівника. Зазвичай вони однакові для всіх членів  команди. Якщо ціннісні компетенції компанії не збігаються із компетенціями  новачка, то звільнення не уникнути. Це саме ті компетенції, які давно сформовані вихованням, освітою, оточенням, власними переконаннями. І керівник точно не може впливати та змінювати цінності працівника.

ПОРАДА 1

Розробляючи модель компетенцій для обраної посади, разом із особистісно-діловими одразу позначайте окремими символами ті, що обов’язково мають бути базовими для кожного кандидата на цю посаду, а також ті, які ви готові розвивати, тобто готові вкладати кошти в навчання та розвиток майбутнього працівника.

3
КРОК

Пасивний рекрутинг

Тут доречно згадати стареньку метафору. Є мета? Біжи на зустрічі! Не можеш бігти? Іди до неї! Не можеш йти? Лягай і лежи у напрямку мети! Так і з рекрутингом: спочатку треба згідно з алгоритмом якнайширше розмістити наш посил, тобто вакансію, а вже потім братись за активний пошук контактів.

Поради для результативного розміщення оголошень

  • Текст оголошення має бути максимально простим.
  • Не варто використовувати в тексті слова, які відштовхують, а саме: «терміново», «розшукуються», «молодий дружній колектив», «висока зарплата» тощо. Інакше ризикуєте, що  таке оголошення просто загубиться в океані аналогічних.
  • Використовуйте тільки цільові джерела. У сфері HoReCa наразі найактивніше працюють мережі «Фейсбук», «Телеграм»  і «Вайбер».
  • Покажіть вашу команду — додавайте  зображення.
  • Використовуйте відеозвернення керівника підрозділу або когось із команди із запрошенням долучитись.
4
КРОК

Активний рекрутинг

Сучасна криза — період змін, а отже, і можливість підсилити команду професіоналами. За інформацією рекрутерів, в Україні одночасно в активному пошуку перебуває не більше 10 % фахівців конкретної сфери. Наприклад, не більше 10 % директорів ресторанів одночасно в Україні активно шукають роботу. Проте більшість роботодавців цікавить решта 90 % — ті, хто на своїх місцях, чиєю роботою інший керівник чи власник задоволені. Але як вийти на тих 90 %? Рекрутери такі місця називають «водопої» — місця, де фахівці збираються для обміну інформацією, обговорення важливих для них питань, пошуку однодумців. Наприклад, на SMM-конференцію рекрутер піде не за новими знаннями, а для налагодження контактів з потенційними кандидатами в цій сфері. Приміром, для майбутніх кандидатів на посаду адміністратора рецепції таким місцем може бути факультет іноземних мов.

ПОРАДА 2

Складіть перелік «водопоїв» для пошуку кандидатів на обрану посаду.

5
КРОК

Проактивний рекрутинг

Класичний пасивний та активний рекрутинг — це добре. Але варто пам’ятати, що потенційні кандидати навколо нас.

ПОРАДА 3

Намагайтесь за допомогою нетворкінгу повідомляти світу про те, які вакансії є у вашій компанії на цей момент.

Досвід автора. Коли я підбирала персонал у великий віддалений готельний комплекс, то вдавалася навіть до такого творчого способу. Я сідала в автобус, який їхав з міста через пів області туди, де розташований цей комплекс. При цьому активно спілкувалася телефоном із потенційними кандидатами про те, які чудові можливості відкриває цей комплекс та які наразі там відкриті вакансії. Здогадуєтесь, що спілкувалась достатньо голосно, щоб почули пасажири автобусу. Не буду розповідати всі деталі, але повірте, що вже на середині поїздки 90 % пасажирів заповнили заздалегідь роздруковані анкети! Отже, успіхів вам у пасивному, активному та творчому рекрутингу. Приймаєте вхідні заявки від кандидатів — ваших майбутніх працівників.

6
КРОК

Телефонне інтерв’ю

Найважливіше пам’ятати про те, що це перший контакт із кандидатом, а другого шансу справити перше враження, як говорила Коко Шанель, у вас ніколи не буде.

Найпоширеніша помилка — «продаж» у телефонному інтерв’ю вакансії. Треба «продавати» тільки особисту зустріч, компанію, онлайн-співбесіду, але точно не саму вакансію. Оскільки потреби та мотивація кандидата вам ще невідомі, ви не зможете зробити презентацію, яка «продасть» вакансію. Так-так, насправді рекрутинг використовує всі класичні техніки продажів.

Сім порад для успішного телефонного інтерв‘ю:

  1. Налаштуйтесь на перемогу — отримати «так» від кандидата.
  2. Переконайтесь, що ніхто та ніщо не заважатиме професійній розмові — потрібно справити позитивне враження.
  3. Оцінюйте лише професійні компетенції та не намагайтесь оцінити особистісно-ділові — ви не бачите невербальні сигнали та не можете робити поведінковий аналіз.
  4. Відрекомендуйте себе чітко та повільно, а розповідаючи про компанію, говоріть голосніше.
  5. Під час телефонного інтерв’ю «продавайте» лише подальші дії, тобто офлайн- або онлайн-інтерв’ю.
  6. Не презентуйте вакансію в повному обсязі — залишайте інтригу
  7. Закінчуйте розмову на високій емоційній ноті з чіткими домовленостями про подальші дії. Обов’язково отримайте від кандидата схвальне «так!»
7
КРОК

Готуємо бланк інтерв’ю

Для очного інтерв’ю вам буде потрібен бланк інтерв‘ю — незамінний помічник рекрутера! Варто один раз вкласти в нього свій час та досвід, а далі він працюватиме на вас.

8
КРОК

Проведення співбесіди

Поради для результативної співбесіди:

  • Тривалість інтерв’ю для лінійної бесіди не має перевищувати 20 хвилин.
  • Треба ретельно підготувати свій зовнішній вигляд та робоче місце. Так-так, не лише кандидат повинен мати ідеальний вигляд.
  • Надрукуйте резюме кандидата.
  • Необхідно ставити лише правильні відкриті запитання, що спрямовують бесіду в потрібне русло.
  • Налаштовуйтесь на позитивний настрій.
  • Уникайте соціально-бажаних відповідей.
  • Кожному з кандидатів треба ставити однакові запитання. Лише так можна порівняти претендентів на одну посаду.
  • Створюйте максимально позитивну атмосферу та при першому контакті знімайте напругу. Пам’ятайте, що будь-яка співбесіда — це стрес, а в такому стані людина не може відкритися повністю. Ви маєте лише 20 хвилин, щоб оцінити всі компетенції кандидата на посаду.
9
КРОК

Оцінка компетенцій

Перш ніж поставити запитання кандидату, подумайте, що ви можете почути і більше слухайте, ніж говоріть. Рекомендуємо завжди визначати референцію кандидатасхильність до  певного виду професії чи роботи.

Референція може бути внутрішньою, зовнішньою, змішаною.

Найпростіше запитання для визначення референції: «Чи добре ви виконували роботу на попередньому місці роботи?» Більшість, звісно, скажуть, що так. Але більш важливою є відповідь на таке запитання: «Чому ви так думаєте?» Різні варіанти відповідей свідчать про різну референцію. «Я добре виконував свою роботу, тому що я завжди досягаю результату, контролюю свої дії, які якісно планую» — це внутрішня референція. «Я добре виконував свою роботу, тому що мене хвалив керівник, колеги мене любили, а клієнти ніколи не скаржились...»  — зовнішня.

Варто пам’ятати, що:

  • внутрішню референцію мають лідери, орієнтовані на результат, менеджери з продажів, працівники, мотивовані змінною фінансовою винагородою;
  • зовнішню референцію — командні гравці, люди, орієнтовані на досконалий процес.

У визначенні референції існує такий  інструмент, як проєктивні запитання. Вони показують, як людина за через свій життєвий досвід інтерпретує дії інших людей.

Ми ставимо запитання про невідомих третіх осіб, а кандидат відповідає і не здогадується, що розповідає сам про себе. Цілком ймовірно, що якби ми прямо спитали в кандидата, то він сам не знав би, які з його думок правильні та щирі.

Приклади проєктивних запитань:

  • Що спонукає людей ефективно працювати?
  • Що означає хороший працівник?
  • Чому одні люди досягають успіху в роботі, а інші ні?
  • Навіщо прагнути до успіху?
  • Що дратує людей на роботі?

Метод кейса

Кейс (англ. case study — дослідження, аналіз випадку) — це змодельована дискусійна практична ситуація, яка потребує аналізу і пропозицій щодо ефективного розв’язання  проблеми. Кандидат, який працює над кейсом, повинен дати відповідь на одне питання: як досягти поставленої мети?

Використання кейсів допомагає:

  • перевірити певні знання та навички кандидата як фахівця;
  • скласти уявлення про його цінності та погляди;
  • дізнатися про моделі поведінки та індивідуальні якості людини.

Перевага цього методу — реалізм, відсутність соціально бажаних відповідей з боку фахівця, отримання найбільш повної інформації про досвід, уміння, стратегії поведінки в певній ситуації.

Кейс змушує кандидата задуматись, проаналізувати та продемонструвати найсильніші свої професійні та особисті ділові компетенції.

Приклад

Завдання для адміністратора

Якими будуть ваші дії в ситуації, коли клієнт пред’являє претензію щодо термінів подання страв (вони справді були порушені), але ви за ці терміни не відповідаєте?»

За відповідями рекрутер  може зрозуміти, наскільки адміністратор клієнтоорієнтований, чи командний він гравець, як вирішує конфлікти, оцінимо його комунікативні навички, стресостійкість, чи спроможний він брати на себе відповідальність, чи перекладає все на  кухню, чи дисциплінований він, чи виявляє лояльність до компанії, який професійний досвід має на посаді адміністратора (особливо у питаннях розв’язання конфліктів).

Завдання для офіціанта

Розкажіть, як ви поетапно будете обслуговувати гостя.

З відповідей можна дізнатися про те,  як орієнтується кандидат у професії та  чи уважний до деталей, чи включить в етапи сервірування, чи спроможний продавати,  чи включить етап продажу та допродажу.

Завдання для менеджера з продажу

Уявіть, що, читаючи прайс, гість сумнівається в ухваленні рішення і каже: «У вас все дуже дорого». Як ви будете діяти?

Відповідаючи на запитання, кандидат може «капітулювати», а може згадати всі переваги продукту чи послуги і зрештою вговорити клієнта зробити замовлення.

10
КРОК

Оцінка мотивації

Оцінка мотивації кандидата на співбесіді дає одразу два козирі рекрутеру.

По-перше, він отримує готову інструкцію-ключик до серця працівника. Якщо завтра він вийде на стажування,  ми матимемо інформацію про те, що стимулюватиме кандидата. А по-друге, знання мотивації допоможе нам «дорого продати» вакансію.

І тільки після визначення мотивації варто презентувати вакансію у вигодах кандидата.

Приклади запитань для визначення мотивації на інтерв’ю

Уявіть собі, що одночасно отримали кілька пропозицій від роботодавця. Як будете робити вибір?

За першими двома можна дізнатися, що в першу чергу очікує кандидат від роботи.

Чому ви обрали попередню роботу?

Так можна дізнатися, що перестало мотивувати або що змінилось в умовах (можливо, й причини звільнення).

Що може підштовхнути людину до звільнення?

Дізнаємось, чому кандидат може звільнитися.

Чому одні люди добре працюють, а інші ні?

Що людям подобається в роботі?

Будь-яке інтерв’ю треба закінчувати на позитивній ноті та з чіткими домовленостями про подальші дії (коли і від кого буде зворотний зв’язок).

Усі питання рекомендуємо заздалегідь додати у бланк інтерв’ю з кандидатом. Таким чином ваша співбесіда буде структурованою, логічною та максимально продуктивною!

За допомогою вибудованої покрокової стратегії добору ви зможете ефективно та цілеспрямовано знаходити правильних людей на відповідні посади та мінімізувати помилки в доборі. Бажаємо вам успіхів у формуванні команди мрії, що зробить щасливим кожного гостя вашого готелю!