ГОТЕЛЬНИЙ БУМ: прогнози інвесторів ринку

Готельний ринок Європи, за показниками діяльності останніх років, виглядає дуже перспективним з точки зору розвитку та інвестування. Український ринок ще недооцінений та відстає в розвитку від країн-сусідів. Але в разі зваженої та цілеспрямованої політики його розвитку він може розкрити прихований потенціал

Міжнародні спеціалісти готельного бізнесу одностайні в тому, що на Центральну й Східну Європу очікує готельний бум.

Зокрема, відкриваючи програмну конференцію з інвестицій у готельний ринок Центральної і Східної Європи і Кавказу HOTCO у січні цього року в Будапешті, представник британської дослідницької компанії Emerging Europe Ендрю Робл (Andrew Wrobel) представив огляд економічного становища у Центрально-східній Європі та у Кавказькому регіоні. Дослідження охопило 23 країни з 200 млн населення (Росія не розглядалася) та загальним ВВП два трильйони доларів. Дві третини з цих країн Світовий банк зараховує до топ-50 найбільш інвестиційно привабливих країн. Характерні інновації, покращується туристична пропозиція, глобальний інтерес до неї зростає.

Економіка у східно-європейському регіоні у 2019 році зросла на 3,4 %. Хоча на 2020 рік прогнозують певне сповільнення, в межах 2,9 % — це все одно значно вище за середній європейський показник. У 2021-му очікують зростання на 2,7 %, що дорівнює середньому світовому.

Лаем Браун, президент і керуючий директор по Європі, Близькому Сходу і Африці у Marriott International, сказав, що існують величезні можливості для зростання, розвитку і партнерства в регіоні: «Ми вважаємо, що готельний ринок в Європі недостатньо розвинений порівняно з іншими частинами земної кулі. Це прекрасна частина світу, і вона не відкрита з глобальної точки зору. Цей регіон має багату історію і розмаїття, і в останні роки турпотік сюди набирає силу».

Для європейського ринку Marriott розробив окремий бренд Moxy Hotels; але, за словами Брауна, у Autograph Collection Hotels і Tribute Portfolio, двох софт- або конверсійних брендів, а також інших, теж є певні можливості на нових ринках Східної Європи.

«Ми б хотіли, щоб усі наші (30) брендів процвітали скрізь, але ... на даний момент нашим найуспішнішим брендом був би Moxy, де ми виконали чудову роботу по його просуванню» — сказав Браун. За його словами, у регіоні Центральної та Східної Європи було підписано близько 20 проєктів Moxy, і є можливості для конвертації Autograph і Tribute.

У грудні минулого року мені довелося взяти участь у віденському HTLsummit Europe, організованому консалтинговою компанією PKF Hotelexports. Там розглядали схожі питання і робили схожі прогнози. Звучала й Україна — на жаль, у негативному контексті. Під час обговорення у форматі Sentiment Survey переважна більшість учасників відносила Україну до лузерів найближчого майбутнього в готельному бізнесі — і з точки зору заповнюваності, і RevPar, і інвестиційної привабливості. Але, думаю, крім об’єктивних причин, тут зіграла роль і відсутність інформації, і те, що людей із України, які давали оптимістичніші відповіді на питання анкети, на саміті було дуже мало.

Що очікує сферу HORECA

По-перше, це диктат міленіалів та генерації α. До 2030-го року в складі попиту в ресторанах буде більше овочів і фруктів, риби. Попит на м’ясо та зернові буде знижуватись, завдяки популярності флексатаріанства 18–40-річних гостей, які з міркувань захисту довкілля свідомо зменшують споживання м’яса.

Овочі та фрукти: 70 % споживання повинні бути екологічними. Вживаються як продукти здорового харчування, у першу чергу замість м’яса. Цікавий тренд — «споживання кольорів і форм».

М’ясо: 20 % споживання. Повинне бути екологічним, нежирним, легко перетравлюватися, обробленим за новими технологіями.

Риба: особливо місцева. До 3–4 разів у тиждень, але морепродуктів споживатимуть менше. Натомість цікавий тренд — споживання «морської зелені».

Зелень, паростки, насіння: визначне джерело протеїнів і клітковини; нові смаки; база для напоїв. Споживаються сирими 2–3 рази в день!

До таких харчових звичок HORECA варто готуватися заздалегідь.

Схема: Реакція HORECA на ситуацію в світі

Ресторани

  • Easy Go,
  • коротке меню,
  • стабільна кількість закладів.

Готелі

  • Інвестиційно цікаві,
  • підйом F&B,
  • більша увага до місцевих — «з вулиці».

Фастфуд

  • Збільшується кількість закладів,
  • індивідуальність,
  • екстремальні смаки.

Їдальні

  • Якість покращується,
  • широке коло діяльності.

Кейтерінг

  • Росте потреба й кількість замовлень,
  • повне обслуговування.

Кондитерські

  • Висока якість,
  • низка калорійність,
  • гіпоалергенні.