Нестандартний підхід: альтернативні варіанти заробітку в готелі

Готельєри в умовах карантину й зниження кількості гостей почали активно шукати додаткові варіанти заробітку. Так в готельному бізнесі з’явились не просто нові шляхи розв’язання проблем, а й до цього не використовувані пакети послуг, сервіси, заходи, які допомагають подолати період економічного застою, по-іншому глянути на сферу гостинності, сформувати власний досвід виходу з глибокої кризи

Навряд чи гравці готельного бізнесу будуть з ностальгією згадувати 2020 рік, особливо весняний період. Вони ще пам’ятають, як закриті кордони, скасування авіасполучення, івентів, відсутність бізнес-туризму, страх перед пандемією змусили левову частку суб’єктів господарювання законсервувати свою діяльність. Далі був повільний старт, нові обмеження, на завершення — локдаун у січні 2021 року. Загалом за весь період карантинних обмежень найбільше постраждали міські готелі, які орієнтувались на іноземного туриста та бізнес-сегмент. Багато суб’єктів господарювання змогли вистояти завдяки креативному мисленню, гнучкості, вмінню вчасно зорієнтуватись у ситуації.

Минулого року готелі намагались максимально автоматизувати всі бізнес-процеси, частину робіт перевести на аутсорсинг, створити нові продукти, програми лояльності, пропозиції тощо. Якби не криза, багато рішень, може, й не були б реалізовані. Ті самі безконтактні ресепшени, QR-коди для ознайомлення з меню та пошук потрібної інформації, різноманітні мобільні додатки, організація онлайн-конференцій і семінарів, онлайн-квести та концерти тощо. Деякі пропозиції втратять актуальність після закінчення карантину (наприклад, здавання номерів для самоізоляції, обсервації), але інші матимуть попит і надалі.

Музичний прорив

Наплив туристів у ті чи інші регіони країни завжди забезпечували успішно організовані івенти. Та минулого року пандемія внесла свої корективи. Масштабні концерти, фестивалі, ярмарки та інші масові заходи стали чимось недосяжним. Чи …ні?!

Сьомого червня минулого року в столиці України група Green Grey відсвяткувала своє 28-річчя концертом нового формату на території готелю «Братислава». В результаті цієї події виграли всі, хто був причетний до організації заходу, про емоції глядачів годі й говорити.

«Кожна криза — це водночас перспективи та можливості. Безумовно, готельна сфера переживає унікальні часи, адже для того, щоб і далі існувати, потрібно трансформуватися та втілювати нестандартні ідеї, — говорить Олена Кузьменко, операційний директор Bratislava Hotel Kyiv. — З одного боку, початок пандемії сповільнив амбітні плани розвитку нашого готелю. Наприкінці 2018 року розпочався активний процес оновлення: реновація номерного фонду, ресторанів, відкриття конференц-центру, сертифікація та отримання категорії 4*. В березні 2020 року, звісно, частину запланованих робіт ми вимушені були тимчасово зупинити. З іншого боку, саме пандемія та локдаун сприяли зародженню унікальних шоу — «вертикальних» концертів.Bratislava Hotel Kyiv стала першою у світі локацією для організації такого формату. На одному з нижніх корпусів готелю була розташована сцена, а глядачі спостерігали за виступом з балконів готельних номерів. Найважливішою умовою була безпека та дистанція між гостями. 

Ініціатором ідеї став український гурт Green Grey на чолі з Dizel. Усього за літній період відбулося три концерти — Green Gray, ТНМК та O’Torvald.

Для готелю ця подія стала ковтком свіжого повітря як з погляду альтернативного джерела доходу, так і впізнаваності та PR. Масштабність рекламної кампанії дозволила продемонструвати можливості та потужність готелю. Гості до цього часу асоціюють нас саме з «вертикальними» концертами».

За день до концерту Dizel (справжнє ім’я — Андрій Яценко) в інтерв’ю для видання «КП» в Україні» (kp.ua) розповів, що ідея створити шоу такого формату виникла саме під час карантину, ніяк не раніше. На думку співака, всі онлайн-концерти, організовані та проведені до цього, були нудними та сентиментальними. Локацію музиканти знайшли, досліджуючи майданчики міста.

На початку вересня 2020 року в Херсоні був проведений фестиваль сучасного мистецтва Dream ГогольFest, який завершив фінальний «вертикальний» концерт у готелі «Фрегат». Найпопулярнішим виконавцем заходу був український гурт «ДахаБраха».

Ще 29 травня в Луцьку глядачі мали змогу подивитись концерт гурту «Беz Обмежень» із салонів автомобілів. Цей формат також мав успіх, бо отримав свою частку позитивних відгуків. Але на ньому зупинятися не будемо, оскільки нас більше цікавить співпраця із суб’єктами господарювання.

Ще одну ідею, пов’язану з організацією концертного шоу, реалізував популярний готель на воді в Києві.

«З приходом пандемії реальність стала іншою, — розповідає Марія Чучман, директор з продажів готелю BAKKARA (м. Київ). — Не одразу в березні 2020 року ми усвідомили, яким буде життя далі та що принесе із собою COVID-2019, окрім загрози життю та здоров’ю. Звісно, в перші часи після введення карантину навесні 2020-го ми намагалися хоча б зрозуміти, в якому напрямку рухатись і де шукати ресурси. Регулярно зустрічаючись з командою готелю у форматі онлайн, оскільки працювали віддалено, ми брейнштормили, обговорювали та критикували нові ідеї та пропозиції один одного. Для нашого готелю удар карантину на той час був не таким відчутним, як для інших київських готелів, оскільки наш готель розташований на річці, в парковій зоні, тож налаштовує на відпочинок. Тому вже в травні до нас потягнувся наш міський гість, який бажав хоча б якось змінити оточення та ненадовго відчути дух подорожей, яких також не вистачало.

Тим часом ми вже мали план на літо. З нашими давніми партнерами — компанією «Квартал-Концерт» — ми працювали над проєктом BAKKARA RIVER PARTY. Тут пазл склався: з одного боку, люди, дуже охочі до масових заходів, з іншого — згуртована професійна команда готелю та креативний концертний партнер з досвідом і розумінням концертної «кухні». Після зустрічі з командою концертного партнера вся підготовка розділилася ніби сама собою, відповідно до спеціалізації кожного з нас. Готель готував локацію, комунікував з гостями та продавав їм квитки. Партнери організували артиста, афіші, рекламу й продаж квитків через каси. Першим концертом проєкту став виступ Гаріка Кричевського. На локації готелю, звісно ж, була маса обладнання, справжню сцену змонтували на баржі. Для нас все було доволі незвичним, але такий захід став дуже потрібним і своєчасним продуктом для гостей, яким хотілося вирватися з дому. В результаті концерту ми отримали масу позитивних відгуків від гостей, а також дохід, заробітну плату персоналу та новий досвід.

Говорячи про складнощі, на які важливо зважати на етапі організації, маю згадати про необхідність розводити потоки гостей. На той час, коли визначалася програма та дата концерту, ми вже мали заброньовані гостями номери. Довелося обдзвонити їх усіх, розповісти про захід, формат та головне — пояснити, чому в готелі буде проходити галасливий концерт. Не всі ж гості однакові, в них різні плани. Та й готель все ж таки сприймається як тихе місце. Гості подію сприйняли з ентузіазмом. Хоча були й ті, хто планував тихі, спокійні вихідні, а не поїздку на концерт. Однак, придбавши квитки на захід, в результаті й вони залишилися задоволеними. Незвичайний досвід концерту на кораблі додав їм сили та натхнення.

З концертом ми зайшли й у новий 2021 рік, який зустрічали на сцені вже на парковій алеї з такою ж феєричною атмосферою. Підсумок нашого концертного сезону – 2020: дохід можна отримати, використовуючи найнесподіваніші рішення. А на сезон – 2021 ми готуємо нові концерти та фестиваль гарного настрою».

«Святкували тут Новий рік, враження — супер. Був святковий концерт з Ольгою Поляковою та іншими прекрасними співаками. Музика була просто бездоганною, новорічна атмосфера — святковою. Отримали море хороших емоцій. Номер теж був гарним: чисто, комфортно, привітний персонал, захопливий краєвид на Дніпро. Дуже раді, що зустріли Новий рік саме тут. Дякуємо!» У відгуку на booking.com, що залишила Ірина з України, йдеться саме про новорічний концерт у готелі.

Не концертами єдиними

Під час закриття закладів громадського харчування готельєри наголошували на тому, що гості завжди мають можливість скористатися послугою room service. А там, де раніше такого сервісу не було, він з’явився. Крім того, деякі суб’єкти господарювання почали активно розвивати послугу доставки їжі на виніс. А в тих, хто сумував за ресторанною атмосферою, з’явилась можливість скуштувати страви за столиком прямо в номері чи навіть організувати там вечірку. Так, наприклад, влаштувати мінівечірку в номері пропонував всім охочим готель Wall Street by Ribas (м. Одеса). Послугу пропонували і популяризували через соцмережі.

Навіть після локдауну готелі не стали відмовлятися від організації таких варіантів дозвілля. Багато з них доволі активно пропонували закоханим парам організувати романтичну вечерю в номері в День Святого Валентина. До речі, маємо ще й Міжнародний жіночий день. Така сама пропозиція буде актуальною для пар, що хочуть по-особливому відсвяткувати річницю весілля, день знайомства тощо.

«Коли ввели обмеження часу роботи ресторану, ми трансформували кілька номерів у «кімнати ресторану» — сервіс і меню ресторану з урахуванням дистанції та ще й з панорамним краєвидом на місто. Ці кімнати виручають і тоді, коли гості хочуть від закладу громадського харчування приватності, романтичної атмосфери, усамітнення», — розповідає Марія Чучман.

З настанням карантину, до якого ніхто не був готовий, готельєри змушені були досить швидко пристосовуватись до реалій та реалізовувати деякі ідеї з нуля.

«Ми вчасно зрозуміли, що стандартні послуги не принесуть бажаних результатів, тому створили у «Президент Готель» низку нових пропозицій, що стали актуальними для гостей саме в умовах карантину. Ми облаштували віртуальну кімнату з усіма технічними можливостями для проведення онлайн-переговорів, конференцій, стрімінгів тощо. За допомогою тарифу DAY USE дали можливість гостям орендувати номер на 8 годин, аби спокійно попрацювати, замовити ресторанні страви в номер та відпочити. Пропозиція LONG STAY стала у пригоді гостям, яким треба було тиждень і більше бути далі від дому. Ці та багато інших заходів допомогли нам мінімізувати втрати та залишитись актуальними в 2020 році», — ділиться практичним досвідом Ірина Нагорняк, комерційний директор Vertex Hotel Group (м. Київ).

Популярними стали продажі подарункових карт на проживання чи спа-послуги з відкритою датою. Інакше кажучи, такою послугою можна скористатись, наприклад, протягом року, але заплатити за неї треба зараз. Такі пропозиції були й раніше на ринку. Та під час суворих карантинних обмежень ціни на них стали доволі привабливими для клієнтів. Після оплати такої карти її можна миттєво отримати на електрону поштову адресу чи забрати, скориставшись однією із служб доставки. При замовленні зазначають ПІБ особи чи осіб, які можуть скористатися послугою. Такий сертифікат — гарна ідея для тих, хто шукає подарунок близькій людині. Плюс таких пропозицій для готельєрів у тому, що передоплату 100 % за послугу можна отримати в кризовий час, коли кошти на рахунках вкрай потрібні.

На цьому перелік креативних ідей не закінчується.

«Щодо інших альтернативних варіантів заробітку, які на практиці виявились успішними, можу додати таке:

  • проведена робота по оновленню меню а la carte та адаптація страв на виніс. У докарантинний період орієнтир був лише на гостей готелю. Наразі таргет також на киян, які проживають та працюють на лівому березі; 
  • конференц-зали прибрати тепер використовують і для проведення онлайн-заходів та виставок; 
  • ще одним джерелом прибутку стала співпраця з медіакомпаніями та продаж локацій під кінозйомки», — говорить Олена Кузьменко.

«Крім концертів на баржі, ми маємо кілька успішних рішень, які народилися або адаптовані в карантин, — додає Марія Чучман. — Наприклад, з нашого готелю шикарний краєвид на Київ і Дніпро. Тож наразі маємо пропозицію — фотостудія з видом на Дніпро. Тут не діють карантинні обмеження, адже готелі не закривають під час локдауну, на відміну від стандартних фотостудій.

Також ми запустили пропозицію для віддаленого офісу з погодинною орендою робочого кабінету замість номера. Хочу додати, що ця пропозиція є в багатьох готелях, наразі вона доволі актуальна та сама напрошується на реалізацію. Однак в результаті рішення спрацювало не так, як ми очікували. Тому, зберігаючи послугу, в цьому році не робимо на неї великої ставки. Наразі працюємо над варіантами використання наших сезонних локацій просто неба. З початком сезону будемо презентувати клієнтам нові можливості для проведення івентів в умовах обмежень.

Насправді кожний новий день для нас — це пошук нестандартних рішень та ідей. І я думаю, так буде ще довго».

До речі, не всі суб’єкти господарювання вважали за потрібне витрачати ресурси на втілення інноваційних ідей під час карантинних обмежень, а вирішили зробити ставку на майбутнє.

«Ми не стали винаходити велосипед і влазити в ті ніші, де й без нас було добре. Через ситуацію, що склалася в країні та світі, в нас з’явилося більше вільного часу, тож ми вирішили зробити якісну реновацію громадських зон та номерного фонду, підвищити свою кваліфікацію та провести навчання персоналу, перебудувати структуру взаємодії між департаментами з огляду на накопичений досвід. Коли ситуація стабілізується, будемо готові приймати наших гостей на якісно іншому рівні», — ділиться досвідом Олександр Миронов, директор з продажів Black Sea hotel group (м. Одеса).

Хай якими цікавими, креативними, корисними є пропозиції, вони нічого не варті без реклами. Саме тому багато експертів готельного ринку закликали готельєрів не відмовлятись від послуг smm-спеціалістів, маркетологів, спеціалістів із продажів. Усім відомо, що реклама — двигун прогресу. Справді, сьогодні готельєри та й інші гравці бізнес-ринку обирають ті чи інші варіанти просування послуг.

«Найефективнішими методами просування вважаю правильну стратегію SMM, рекламу в соціальних мережах та якісну роботу з клієнтською базою. Наша команда тримає руку на пульсі та шукає нові шляхи реалізації комерційних планів — так званий метод спроб і помилок. Дещо вдається, дещо виходить не зовсім так, як планувалося. Головне — не зупинятися. Перемога за кмітливими, незламними та креативними», — підбиває підсумки Олена Кузьменко.

А що там — за кордоном?

Український бізнес часто переймає закордонний досвід ведення діяльності, але здебільшого це стосується тих процесів, які працюють роками та мають позитивний результат. Проте до пандемії не були готовими готелі ані в США, ані в Європі, ані в Азії. Тому для всіх країн робота в таких умовах — це щось зовсім нове. Колосальні втрати мали навіть такі готелі-гіганти, як Hyatt чи Hilton. Тому метод спроб і помилок доречний і там.

Свого часу американський канал CNBC повідомляв про швейцарську мережу готелів Le Bijou, яка ще на початку пандемії пропонувала своїм клієнтам повністю автоматизовані апартаменти, аби вони мали можливість провести там період самоізоляції. Так гість, не виходячи з номера, міг розраховувати на доставку їжі, персонального шеф-кухаря, тренажерну залу, спа-процедури, домашній офіс, віртуального дворецького, відвідування медсестри та ще й на додачу міг зробити тест на COVID-2019.

У країнах Балтії, наприклад, доволі розвинена банна культура. Наразі там діють суворі обмеження, не можна не лише відвідувати торговельні центри, ресторани, спа, а й вільно ходити один до одного в гості. Тож під час пандемії ще популярнішою, аніж завжди, стала послуга бані на колесах та виїзної купелі з підігрівом. Гостьові будинки та заміські комплекси, куди раніше з’їжджалися гості чималими компаніями, в тому числі й заради цих спа-процедур, мають шанс таким чином отримувати свою частку доходу та хоч якось підтримувати бізнес.

Так само популярними в країнах Європи є подарункові сертифікати на проживання та різноманітні послуги. Ставку зроблено не лише на готельний і ресторанний сервіс, а й на пропозиції салонів краси, які в більшості країн досі закриті на карантин.

Підводячи риску

Пандемія внесла корективи в роботу суб’єктів господарювання по всьому світу. Якщо раніше гість більше часу проводив за межами готелю, використовуючи номер лише як приміщення для сну та короткого відпочинку, то із запровадженням карантинних обмежень готельєри змушені думати над розширенням пакетів додаткових послуг, аби не лише зробити проживання гостя більш комфортним та безпечним, а і якось його розважити. Орієнтуючись на зміни, що відбувалися в бізнес-середовищі в цілому, суб’єкти господарювання почали робити ставку на цифрові технології та автоматизацію бізнес-процесів. Для залучення гостей та клієнтів частіше стали використовувати такі слова, як «онлайн», «віртуальний», «безконтактний», «безпечний» тощо. Але частина готелів час затишшя вирішила використати для покращення умов проживання та сервісу на майбутнє, витративши грошові ресурси на реновацію номерів і зон загального користування, реорганізацію, навчання персоналу тощо.

Крім того, після запровадження карантинних обмежень до готелів, де раніше було заборонено проживання з тваринами, можна приїжджати разом зі своїми улюбленцями, тільки за попередньою домовленістю.

Загалом у світі люди стали більш інформованими щодо питань безпеки та дезінфекції. Вимоги державних органів змусили суб’єктів господарювання працювати в межах суворих санітарних норм, аби убезпечити гостей.

Новий вірус, з одного боку, зміг збити бізнес з пантелику, призупинити частину процесів, що вдосконалювались роками, навіть майже повністю зупинити бізнес на певний час, але з іншого, він дав поштовх до активації креативного мислення, підвищення кваліфікації персоналу, розвитку інноваційних технологій, вдосконалення сервісу та створення абсолютно нових продуктів.