Голова ДАРТ Мар’яна Олеськів розповіла про туризм в Україні у 2022 році
Як минув 2021 туристичний рік, що вдалося зробити, які плани на розвиток туризму у влади та як розширити межі сезону на українському узбережжі? Голова ДАРТ Мар’яна Олеськів розповіла про підсумки роботи Агентства у році, що минає, та плани на 2022 рік.
Що вдалося зробити цього року для популяризації України у світі?
Ми розпочали кампанію з реклами України як місця для зимового відпочинку. Зараз є кілька готових роликів про гірськолижні курорти і про Різдво в Україні, зокрема у Львові. Також будемо знімати ролики про відпочинок в Україні у міжсезонний період.
У нас є матеріали про літній відпочинок, які вже готові й підуть в активну ротацію наступного року. Ми його готували восени і зараз, в зимовий період, їхнє просування не на часі.
Наступний рік у нас буде більш ударний. Цього року було багато організаційних моментів. Загалом результат є досить добрим, але це довготермінова історія, ми не можемо відразу швидко почати маркетинг країни, оскільки в нас теж не було даних і не було чіткого розуміння щодо пріоритетних ринків.
Після отриманих необхідної інформації, на наступний рік ми їх сформулюємо. У межах кампаній, які ми зараз проводимо, акцентуємо увагу на ринках:
- Туреччини,
- Азербайджану,
- Польщі,
- Казахстану.
Чи використали весь бюджет на розвиток туризму цього року і яку суму плануєте закладати на наступний рік?
Хоча сума на 2021 рік була невеликою, нам вистачило цих грошей на всі плани, однак виключно тому, що процедури закупівлі дуже складні й нам треба було налагодити цей процес.
На наступний рік, звичайно, будемо просити більше грошей, тому що маємо більше планів. Ми зараз не будемо озвучувати суму. Проте можу сказати, що вже подали наші пропозиції до Верховної Ради та Мінфіну, після ухвалення закону про бюджет на 2022 рік побачимо, яка вийде фінальна цифра.
Які основні цілі ДАРТ на 2022 рік?
На наступний рік маємо декілька ключових цілей:
- маркетинг;
- інфраструктура;
- дослідження і статистика;
- навчання.
Навчання будемо проводити для громад і бізнесу щодо того, як розвивати туризм і як надавати якісний сервіс.
Яких покращень варто чекати у 2022 році після прийняття Закону "Про туризм"?
Новий Закон "Про туризм" вплине на галузь позитивно. Він врегулює роботу ринку, яка досі працює хаотично. Він допоможе правильно сформувати бюджети на розвиток туризму, тому що в ньому прописано цільове спрямування туристичного збору саме у фонди розвитку туризму на місцях.
Споживачі з прийняттям закону будуть захищені. На сьогодні турист незахищений, купуючи послуги в туроператора, тому що немає жодних фінансових гарантій. Точніше, вони є, але після того, як туроператор дійде до банкрутства, а до самої процедури банкрутства в нас взагалі не доходить.
Тому по факту, якщо туроператор перестає бути платоспроможним, туристи незахищені. Наприклад, ми зараз маємо таку ситуацію з туроператором Mouzenidis Travel. Туристи, які купили там тури, просто залишаються з нічим.
Закон врегулює це питання, буде фінансова гарантія, яка в таких випадках буде спрацьовувати і туристам повертатимуть гроші. Плюс, якщо говорити про відкриття готелів, то на сьогодні немає ніякої гарантії, що там зробили всі заходи щодо пожежної безпеки. Тому важко потім знайти кінцевого винного у випадку таких ситуацій. Туристичний реєстр дасть змогу реєструвати їх і контролювати це.
Чи не відлякує іноземних туристів низький рівень вакцинації в Україні? Що з цим можна зробити?
Це дещо відлякує іноземних туристів, тому ми комунікуємо, наприклад, з готелями. Видаємо "Знак безпеки" тим готелям, де повністю вакцинований персонал. Нам важливо, щоб таких готелів було більше, тоді зможемо це правильно подавати назовні для іноземного туриста.
Другий момент – треба стимулювати людей вакцинуватися. Зараз є гарна ініціатива Президента України про тисячу гривень вакцинованим громадянам, яку вони зможуть витратити, зокрема на подорожі всередині країни, і це стимулює вакцинуватись.
Ми зі свого боку, в межах кампанії "Мандруй Україною", інтегруємо меседжі "Вакцинуйся" та “Мандруй безпечно". На жаль, багато людей не пережили COVID-19, однак сподіваємось, що цей факт все ж спонукатиме людей почати вірити в доказову медицину та стимулюватиме до вакцинації.
Чи є плани, як продовжити сезон на українському узбережжі?
Дуже активно зараз працює програма USAID "Економічна підтримка Східної України" на Приазов'ї. Одна з цілей програми – розширити межі сезону.
Потрібно створити комплексний продукт, який покаже, що люди можуть робити взимку або у міжсезоння. Це можуть бути СПА-центри, медичні заклади, лікувальні грязі, заклади для оздоровлення. Також це може бути проведення різних заходів. Розробити програму по розширенню сезону і покращенню інфраструктури на морських курортах – це одне із наших завдань.
Успішним прикладом реалізації такого проєкту є Карпати. Коли я починала діяльність в туризмі у 2004 році, Карпати були виключно для зимового відпочинку. Влітку туди їхало дуже мало людей. Тоді ми почали більше писати про можливості відпочинку влітку, про цікаві місця, і буквально за кілька років Карпати перестали бути виключно зимовим місцем відпочинку, зараз вони популярні в будь-яку пору.
Чи є зараз на узбережжі успішні кейси розвитку туризму, які можуть бути прикладом для інших?
На жаль, сьогодні в Україні нема таких курортів. Є окремі підприємці, наприклад, в Коблево відкривають досить гарні готельні комплекси високого рівня, і вони отримують значно вищу наповнюваність, ніж інші готелі, які мають менші ціни. Ці комплекси у сезон заповнені на 70-90%.
Але якщо говорити комплексно про Коблево, то громада і керівництво ОТГ не дуже дбає про вигляд навколо курорту. Так, на території готелю і поблизу нього все красиво, а коли відходиш трішки далі, там розруха. Це не дуже позитивно впливає на відчуття туриста.
На сьогодні ми не можемо сказати, що в Україні є повноцінний туристичний продукт, з якого можна брати приклад іншим курортам. Тому одне з наших завдань – знайти комплекс, який найбільше наближений до цього ідеалу, підтримати державними ресурсами та допомогти йому таким (прим. – ідеальним) стати і далі вже пробувати розширювати цей досвід на інших територіях.
Джерело: Редакція "О, Море"