Бізнес-медіація: як врегулювати конфліктну ситуацію?

Сварки, конфлікти, непорозуміння, протистояння. На жаль, це немала частина нашого сьогодення. Свободи, які дає демократія, стимулюють до активних та проактивних дій, що породжує конкуренцію. Це може призводити до конфліктів і суперечок.

Медіація (англ. mediation — посередництво) — вид альтернативного врегулювання спорів, метод вирішення спорів із залученням посередника (медіатора), який допомагає сторонам конфлікту налагодити процес комунікації і проаналізувати конфліктну ситуацію так, щоб вони самі змогли обрати той варіант рішення, який би задовольняв інтереси і потреби всіх учасників конфлікту.

На відміну від формального судового чи господарського процесу, під час медіації сторони доходять згоди самі — медіатор не приймає рішення за них, а лише готує обидві сторони спору до аргументованого прийняття рішення.

Будь-який процес має будуватись на принципах медіації. До них належать наступні:

Добровільність. Кожна зі сторін добровільно обирає рішення щодо участі у переговорах і усвідомлює, що рішення може бути досягнуте тільки шляхом співробітництва. Є можливість і добровільного припинення процесу на будь-якому етапі.

Конфіденційність. Усе, що відбувається під час медіації, не розголошується ні медіатором, ні сторонами. За винятком ситуацій, коли сторони навмисно планують завдати шкоди собі чи комусь.

Щирість намірів щодо вирішення конфлікту.

Неупередженість посередника. Під час процесу медіатор не займає позицію однієї зі сторін, не оцінює їх, а рівною мірою допомагає обом. Медіатор є нейтральним відносно конфлікту (не «втягується» у суперечку), але, водночас, щиро прагне допомогти сторонам знайти найкраще для обох рішення.

Розподіл відповідальності. Сторони несуть відповідальність за прийняття рішення та його виконання, медіатор — за дотримання правил та принципів процедури. Правомочність сторін. Сторони мають компетенцію та повноваження для участі та прийняття рішення.

У бізнес-медіації є певні відмінності від інших різновидів медіації — робота з діловою інформацією, інший рівень емоційного навантаження, потреба у специфічному фокусі та оперативності віднайдення рішення. Саме у бізнес-медіаціях час — це гроші, а отже, на відміну від сімейних та організаційних спорів, бізнесмедіація не може тягнутися тижнями та роками.

Медіація — це економія часу і коштів, збереження конфіденційності та, навіть, порятунок від можливого банкрутства. В останні кілька років великі компанії визнають цінність медіації та реалізують програми, щоб скористатися нею повною мірою. Медіація поки не набула в Україні широкого застосування. Але це лише питання часу та досвіду.

Джерело: Редакція журналу "Академія гостинності"